Hjælp til Mit Røde Kors og digitale systemer
Hjælp til Mit Røde Kors og digitale systemer
Her finder du guides og vejledninger til Mit Røde Kors og vores digitale systemer, du som frivillig har eller kan få adgang til.
Hvis du har spørgsmål, som ikke bliver besvaret på siden her, er du altid velkommen til at skrive en mail eller lægge en telefonbesked til vores Frivillighotline. Vi bestræber os på at svare inden for 1-2 arbejdsdage.
Kontakt Frivillighotlinen
Telefonen er åben hver onsdag kl. 09.15-16.00.
E-mail: frivillighotline@rodekors.dk
Telefon: 89 87 43 74

Log ind på Mit Røde Kors
Har du problemer med at logge ind på Mit Røde Kors? Er du blevet blokeret? Eller vil du gerne nustille eller skifte din adgangskode? Få hjælp her.
- Hvordan logger jeg på Mit Røde Kors?
-
Dit brugernavn
Dit brugernavn er den e-mailadresse, som er koblet op til dit medlemskab.
Er du i tvivl om hvilken e-mailadresse, du er blevet oprettet med, så kontakt Frivillighotlinen på frivillighotline@rodekors.dk.Din adgangskode
Når du bliver oprettet som frivillig i Røde Kors, får du automatisk tilsendt en velkomstmail med et engangslogin til Mit Røde Kors. Husk, at tjekke din spam indbakke.Har du ikke modtaget vores velkomstmail, så kontakt Frivillighotlinen på frivillighotline@rodekors.dk.
Video guide til at logge på Mit Røde Kors
- Hvordan nulstiller jeg min adgangskode?
-
- Gå ind på: www.mitrodekors.dk/user/password
- Indtast din e-mailadresse
- Tryk på 'Nustil adgangskode'
Vi sender dig herefter en e-mail med et link til at blive logget ind på Mit Røde Kors. Husk, at tjekke din spam indbakke. Når du klikker på linket i e-mailen, er du automatisk blevet logget ind, og du skal herefter ændre din adgangskode.
Hvis dette ikke virker, kan du skrive til frivillighotline@rodekors.dk - så hjælper vi dig.
Video guide til at nulstille adgangskode på Mit Røde Kors
- Hvordan skifter jeg min adgangskode?
-
Når du er logget ind, kan du ændre din adgangskode. Det gør du således:
- Klik på 'Min Side'
- Klik på 'Min Profil'
- Klik på 'Redigér' til højre for dit brugernavn
- Under 'Brugerkonto' kan du ændre din adgangskode. Først indtaster du din nuværende adgangskode én gang. Herefter skal du skrive din nye kode to gange.
- Til sidst klikker du på 'Gem' nederst på siden.
Har du problemer med at ændre din adgangskode, er du velkommen til at skrive til frivillighotline@rodekors.dk - så hjælper vi dig.
Video guide til at skifte adgangskode på Mit Røde Kors
- Jeg er blevet blokeret
-
Får du besked om, at du er blevet blokeret på Mit Røde Kors, skal du kontakte Frvillighotlinen på frivillighotline@rodekors.dk - så hjælper vi dig med at komme på Mit Røde Kors igen.

Vores digitale univers
I Røde Kors benytter vi os af forskellige digitale systemer. Her får du et overblik over alle systemer, du som frivillig har eller kan få adgang til. Under hvert punkt finder du en beskrivelse af systemet, hvordan du får adgang samt hvem du skal kontakte, hvis du har spørgsmål. Der vil også være vejledninger til enkelte systemer.
- Kontakt (Frivillig- og medlemssystem)
-
Hvad er Kontakt?
Kontakt er Røde Kors’ frivillig- og medlemssystem, som har to funktioner:- Et opslagsværk, hvor man kan finde kontaktoplysninger på frivillige med hverv. Opslagsværket kan bruges af alle frivillige.
- Et system til registrering og opdatering af frivilliges og medlemmers oplysninger i Røde Kors afdelingerne.
Hvordan får jeg adgang?
Alle frivillige har adgang til at bruge Kontakt som opslagsværk. Hvis du har et af følgende hverv, har du automatisk adgang til at registrere og opdatere oplysninger:- Formand
- Kasserer
- Kontakt superbruger
- Aktivitetsleder
- Aktivitetslederassistent
- Teamleder.
Vejledning
For at hjælpe dig godt i gang med Kontakt, har vi udarbejdet en quick guide (pdf) samt en række video guides.Video: Intro til Kontakt
Video: Opret en frivillig
Video: Søg og rediger
Video: Til dig, der er aktivitetsleder
Video: Til dig, der er aktivitetsleder
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til systemet eller de oplysninger som vises for din afdeling, så skriv til os på kontakt@rodekors.dk.Send gerne skærmbilleder og oplysninger om det som driller. Så kan vi bedre hjælpe dig.
Du er også velkommen til at kontakte os på 35 29 96 43. Helle Diers Højgaard og Helen Rasouli sidder klar til at besvare spørgsmål.
- Materialebanken
-
Hvad er Materialebanken?
Her kan du bestille nyt printmateriale til dine Røde Kors aktiviteter. Bestil standard tryksager eller tilpas foldere, plakater og andre tryksager med din egen tekst m.m.Hvordan får jeg adgang?
Via 'Min side' på Mit Røde Kors.
Gå til MaterialebankenVejledning
Vi har udarbejdet en manual, hvori du får hjælp til de vigtigste funktioner i Materialebanken.
Download manualHar du spørgsmål?
Har du spørgsmål til Materialebanken, er du velkommen til at skrive til frivillighotline@rodekors.dk - Fortællingsbanken
-
Hvad er Fortællingsbanken?
Her finder du tekster, billeder, video og præsentationer lige til at bruge, når du skal tale med pressen, skrive på Facebook, holde oplæg, lave en flyer eller forberede et møde.Hvordan får jeg adgang?
Via 'Min side' på Mit Røde Kors.Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til Fortællingsbanken, er du velkommen til at skrive til frivillighotline@rodekors.dk - Boblberg
-
Hvad er Boblberg?
Boblberg er en digital opslagstavle, hvor man kan oprette såkaldte bobler, hvor man søger alt fra nogen at gå tur med, nye bekendtskaber til andre i samme livssituation som én selv.Hvordan får jeg adgang?
Via 'Min side' på Mit Røde Kors.Vejledning
Find vores vejledning til Boblberg her.Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til Boblberg, er du velkommen til at skrive til Line Rønnow på liron@rodekors.dk - Røde Kors e-mail
-
Hvad er Røde Kors e-mail?
Alle med et hverv kan få en Røde Kors e-mail. Frivillige uden hverv, der har et behov for at kunne sende sikker mail pga. GDPR, kan også få en Røde Kors e-mail.Hvordan får jeg adgang?
For at få en Røde Kors e-mail, bedes du skrive til vores Helpdesk på helpdesk@rodekors.dkVi skal bruge navn, afdeling, den private e-mailadresse og mobilnummer på den eller de frivillige, som skal have en Røde Kors e-mail. Vi sender adgangskode til Røde Kors e-mailen til den frivilliges private e-mail. Mobilnummer anvendes når adgangskode til Røde Kors e-mailen skal skiftes.
Ønsker du eller andre i din afdeling en funktionspostkasse, så skriv hvilken aktivitet den skal anvendes i, så vi får navngivet den rigtigt (fx besøgstjeneste eller integration).
Vejledning
Du finder vejledning til brug af din Røde Kors e-mail her.Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til ovenstående, så skriv meget gerne til helpdesk@rodekors.dk - Office-pakke
-
Hvad er Office-pakke?
Hvis du har en Røde Kors e-mail, har du også adgang til en online udgave af Office-pakken, fx Word, Excel og PowerPoint.Hvordan får jeg adgang?
Via din Røde Kors e-mail. Du kan læse mere om Røde Kors e-mails i punktet ovenfor (Røde Kors e-mail).Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til ovenstående, så skriv gerne til frivillighotline@rodekors.dk - Økonomisystem
-
Hvad er Økonomisystem?
Vi har to typer af økonomisystemer:- Den webbaserede udgave: Den nemme udgave, som bruges til at håndtere afdelingens regnskab
- Desktop udgaven: Den lidt mere komplicerede udgave, som bruges til at håndtere afdelingens regnskab
Hvordan får jeg adgang?
For at få adgang til vores økonomisystem, skal du skrive til vores Økonomiafdeling på afdregnskab@rodekors.dk - Gør det selv-hjemmesider
-
Hvad er Gør det selv-hjemmesider?
Alle afdelinger i Røde Kors får tildelt en autogenereret hjemmeside på www.rodekors.dk. Se f.eks. Aabenraas side her.Hvis jeres afdeling mener, at den autogenerede hjemmeside ikke opfylder de behov og ønsker, I har til en hjemmeside, har I mulighed for at tilvælge en Gør det selv-hjemmeside. Med en Gør det selv-hjemmeside har I mulighed for selv at styre indholdet på jeres side. Se f.eks. Aarhus' gør det selv hjemmeside her.
En Gør det selv-hjemmeside kræver en Wordpress-kompetent webmaster, som forpligter sig til at opbygge, drifte og vedligeholde websitet.
Hvordan får vi en Gør det selv-hjemmeside?
Hvis I ønsker at få en Gør det selv-hjemmeside, skal I kontakte Frivillighotlinen på frivillighotline@rodekors.dk. Vi kontakter dig/jer efterfølgende for at høre om jeres behov og ønsker til hjemmesiden.Vejledning
Du kan finde vejledninger og læse meget mere om Gør det selv-hjemmesider på siden her.Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til ovenstående, så skriv gerne til frivillighotline@rodekors.dk. - Indsamlingsbasen
-
Hvad er Indsamlingsbasen?
Database over indsamlere til Røde Kors-indsamlingen. Her kan man bl.a. holde styr på indsamlere, mødesteder, bestille materialer og sende mails til indsamlerne.Hvordan får jeg adgang?
Kontakt indsamlingssekretariatet på indsamler@rodekors.dk eller telefon 3529 9490
Gå til Indsamlerbasen - Rutesystemet RUT
-
Hvad er Rutesystemet RUT?
Her kan du lave ruter og rutekort til Røde Kors-indsamlingen.Hvordan får jeg adgang?
Kontakt indsamlingssekretariatet på indsamler@rodekors.dk eller telefon 3529 9490
Gå til Rutesystemet RUT - ASSIGN
-
Hvad er ASSIGN?
Vagt- og instrukssystem for samaritterne.Hvordan får jeg adgang?
Adgangen til ASSIGN er begrænset til beredskabs-og samariteraktiviteten. Adgang fås via din lokale samaritter aktivitetsleder.
Gå til ASSIGN - DoCas
-
Hvad er DoCas?
Planlægning af førstehjælpskurser. Kursuskatalog linker til hjemmeside og betaling, sender data vedr. fakturering, bruges til at godkende honorar til instruktører, sende data til lønbehandling, styre materiale flow, mellemregninger med afdelinger vedr. løn og leje af materialer, gemme informationer om kursister og kunder.Hvordan får jeg adgang?
Kræver installation. Dog bruges en web-løsning af undervisere til at oprette og afslutte kurser.Har du spørgsmål?
Kontakt Bent Peter Andreasen på benan@rodekors.dk - FlexPOS - Kassesystem til butikkerne
-
Hvad er FlexPOS?
FlexPOS bruges til kassebetjening i butikkerne samt internt regnskab og budgetopfølgning i butikkerne.Hvordan får jeg adgang?
Du får adgang til FlexPOS via en af vores to leverandører: iAdvice eller Amero. iAdvice har vi en indkøbsaftale med, så vi anbefaler, at du kontakter dem.Vejledning
I videoen får du en gennemgang af de vigtigste funktioner i systemet FlexPOS, der kan give dig overblik over salget i din butik.Har du spørgsmål?
Alle butikker, der bruger FlexPOS, har en aftale med en af vores to leverandører, hvor der er support inkluderet. Hvis du har spørgsmål til FlexPOS, skal du derfor kontakte din butiks leverandør: iAdvice eller Amero. - POS skærme
-
Hvad er POS skærme?
POS skærme bruges til at planlægge indhold til butikkernes infoskærme (fortrinsvist til baglokalet – senere måske også i FrontOffice).Hvordan får jeg adgang?
Kontakt Evo Signage for at få adgang til POS skærme i butikkerne.Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål ang. POS skærme, så kontakt Karsten Nørgaard fra Evo Signage på tlf. 5353 4694. - Online møder
-
I Røde Kors bruger vi Microsoft Teams til online møder. Alle bestyrelser har mulighed for at benytte Teams. Her finder du vejledning til at indkalde og til at deltage i et online møde i Teams:
- Indkald til møde i MS Teams (find guide her)
- Deltag i møde i MS Teams (find guide her)
Video guide til Teams
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os ved at skrive en mail til frivillighotline@rodekors.dk eller lægge en telefonbesked på 8987 4374.
Vi bestræber os på at svare inden for 1-2 arbejdsdage.