Vi stopper, hvor der er behov

Buslinje 1A kører i øjeblikket rundt i København og er forklædt som en snavset Røde Kors-nødhjælpslastbil ...

1A forklædt som Røde Kors lastbil.
- D. 21 JUNI 2019

En sensommerdag sidste år i 2018 blev Røde Kors kontaktet af reklamebureauet Agency Spring x Zupa. De spurgte, om vi ville lege med dem. I en konkurrence, hvor det gælder om at bruge busser som reklamemedie.

Så kreativt som muligt.

I Røde Kors er vi innovative og kreative, så vi sagde ’ja tak’ til invitationen. Især, fordi det var ganske gratis at være med.

Reklamebureauet kom med forskellige forslag og vi endte med ideen om ”nødhjælpslastbilen”...

...Og så hørte vi ikke mere, i næsten et år.

Men så lige pludselig i denne uge var den alligevel: Stafetten i "Out of Home Media Challenge", som konkurrencen hedder, er her i juni 2019 (uge 25-28) endelig givet videre til Røde Kors og Agency Spring x Zupa.

1A kører derfor rundt i København – forklædt som Røde Kors nødhjælpslastbil.

Røde Kors’ kerneopgave er som bekendt at hjælpe mennesker i nød. Som verdens største humanitære hjælpeorganisation er Røde Kors altid tilstede, hvor der er behov – uanset om det handler om udsatte mennesker i Danmark, flygtninge, ofre for katastrofer eller langsigtede udviklingsinitiativer i verdens fattigste lande:

Røde Kors stopper altid dér, hvor der er brug for hjælp.

Normalt har vi i Røde Kors ikke midler til at køre denne type branding-kampagner på (dyre) outdoor-medier, over 90% af vores indtægter går direkte til nødhjælp. Se bare det seneste årsregnskab. Budskabet på bussen: 'Vi stopper, hvor der er behov' er en kreativ visualisering af vores løfte til danskerne: ”Altid til stede”. Nemlig!  

Bussen er et interessant medie med en kæmpe flade, der skal udnyttes bedst muligt. Sammen med reklamebureauet har vi valgt at holde layoutet af bussen så simpelt som muligt, så det skaber opmærksomhed, at 1A pludselig er beklædt som en lastbil – en lastbil, der er lavet så virkelighedstro, at den også kunne køre rundt med nødhjælp i de dele af verdenen, hvor der er brug for det.

Og med den klare tekstreference til stoppesteder gik ligningen op:

’Alle kender bussen i bybilledet – faktisk så godt, at vi er en smule bus-blinde. Det gør det derfor ekstra spændende at udnytte mediet på en helt anden måde, så der skabes en stop-effekt, der kommer afsender til gode. I det her tilfælde var det oplagt for os at lave bussen om til en lastbil og rent tekstuelt iscenesætte det arbejde, Røde Kors udfører i Danmark eller for ofrene for de store katastrofer ude i verden,’ uddyber Petter Pablo Sommerfelt-Venegas, adm.dir. i Zupa.

Out of Home Media Challenge er en konkurrence for reklamebureauer om at bruge busser som reklamemedie. Mest kreativt.

Den ellers dyre medieplads er stillet gratis til rådighed af busselskaberne.