Søs Askim fik månedens buket

Månedens buket gik til Søs Askim for hendes arbejde som patientstøtte på Gentofte hospital. Hun støtter og taler med patienterne i en ofte hektiske arbejdsdag, hvor de hvide kitler har travlt.
 

NIKOLAJ KRISTIAN CARLSEN - D. 12 MARTS 2019

Søs Askim modtog månedens buket for hendes store arbejde som patientstøtte på Gentofte hospitals akutklinik. Det var en tydeligvis rørt Søs Askim der fik buketten for hendes vigtige indsats for patienterne. Hun modtog den på akutklinikken.

”Jeg blev totalt overrasket og overvældet af glæde og taknemlighed. Jeg har arbejdet på Gentofte Hospitals Akutklinik i lidt over 11 år som patientstøtte,” siger Søs Askim.

Der havde ikke været nogen i hendes jobfunktion på akutklinikken, før hun begyndte for 11 år siden. I samarbejde med personalet – sygeplejersker og læger – blev indholdet af hendes arbejde formet. Hun pointerer, at der er mange måder at være patientstøtte på fra hospital til hospital.

Patientstøtte på akutklinikken

En stor del af indlæggelserne på Gentofte hospital foregår via akutklinikken. Patienter er indlagt her indtil det via undersøgelser og prøver bliver afgjort hvilken afdeling på hospitalet de skal overføres til eller om de evt. i heldigste fald kan udskrives.

Akutklinikken er delt op i to, henholdsvis i den kirurgiske- og medicinske afdeling. På den kirurgiske afdeling er det mest folk med mindre skader der kommer ind.

”Det stod mig hurtigt klart at det var på den medicinske del, at jeg kunne yde den bedste indsats. Patienterne har det ofte ret dårligt og opholder sig i forholdsvis mange timer. Vi har alt lige fra hjertestop, dødsfald, hjerteproblemer, observation for blodprop, lungeproblemer med mere,” siger Søs Askim.

At være der for patienten

Lige fra indlæggelsen på den medicinske afdeling foregår der mange undersøgelser som blodprøvetagning, pulsmåling, hjertekardiogram med mere. Mange patienter er ofte usikre og bange. Måske har de smerter ved indlæggelsen. I den tid de ligger og venter på svar på diverse prøver, gør de sig ofte en masse tanker.

”Jeg kan sætte mig hos en patient og har ro og tid til at lytte til deres tanker og bekymringer,  høre  om deres dagligdag, deres glæder og sorger med mere. Jeg fortæller dem altid at jeg har tavshedspligt og jeg kan mærke at mange patienter er glade for det,” siger Søs Askim.

Det er en stor og inderlig glæde for mig at gøre en forskel for patienter og pårørende. Der er ikke 2 dage der er ens og jeg får så meget tilbage. Ikke kun fra patienter og pårørende men også fra personalet på Akutklinikken. De er også fantastiske til at rose, så jeg stadig efter så mange år bliver helt flov. Jeg kan helt ærligt sige at jeg i de 11 år jeg har været på Akutklinikken aldrig har haft en eneste dag hvor jeg ikke har glædet mig til at komme på arbejde.”