Røde Kors lancerer undervisningsmaterialet ’Mod til at handle’ på Sortedamskolen
Tirsdag d. 24. maj fik tre ottendeklasser lov til at prøve de interaktive film, hvor de selv skal tage stilling til, hvad de ville gøre i realistiske førstehjælpsscenarier. Vi har spurgt eleverne, hvad de syntes.
Tirsdag d. 24. maj fik tre ottendeklasser lov til at prøve de interaktive film, hvor de selv skal tage stilling til, hvad de ville gøre i realistiske førstehjælpsscenarier. Vi har spurgt eleverne, hvad de syntes.
Eleverne på Sortedamskolen vidste ikke meget om det, de skulle opleve, da de trådte ind i foredragssalen efter frokostpausen. Alligevel blev der hurtigt stille, da 22-årige Josefine Haabegaard stillede sig op og fortalte om dengang, hun reddede den 12-årige dreng Theos liv med hjertemassage – en historie, du kan læse her.
Hun talte i forbindelse med lanceringen af undervisningsmaterialet ’Mod til at handle’, som består af tre interaktive førstehjælpsfilm. I filmene skal eleverne med mus og tastatur igennem alt fra hjertemassage og Heimlich-manøvren til essentiel psykologisk førstehjælp. Vi talte med flere af eleverne om, hvad de syntes om videoerne.
”Det var nemt at bruge”
To af de elever, vi talte med, var 14-årige Marie og Solveig fra 8.V. De var overrasket over, hvor meget overblik man skal have i førstehjælpssituationer. I én af filmene følger man en dreng. To af hans venner vælger at køre på den samme knallert, mens han selv står og venter. Pludselig kører de galt, og drengen skal handle.
- Det var den film, vi fik flest fejl i. Det var også den, der gjorde størst indtryk. Man skulle fortælle en såret dreng, at han selv skulle lægge tryk på såret, så man selv havde frie hænder til at hjælpe andre steder. Det vidste jeg ikke, at man skulle, før, fortæller Solveig.
Men selvom pigerne fik nogle fejl, var de stadigvæk positivt overraskede over undervisningsmaterialet.
- Det var meget nemt at bruge, og jeg føler, at jeg lærte ret meget, som jeg ikke vidste i forvejen. Jeg vidste f.eks. ikke, hvor hurtigt man skal trykke, når man laver hjertemassage, fortæller Marie.
”Jeg føler mig mere parat til at handle”
I en anden film følger man en dreng, der er i svømmehallen. I omklædningsrummet er han pludselig vidne til, at en anden dreng får noget galt i halsen. Det er her igen op til seeren at vælge, hvordan man skal handle. Det var denne film, der gjorde størst indtryk på 15-årige Ingmar August og Mohammed.
- Man kom meget tæt på, da han var ved at blive kvalt. Jeg var lidt usikker på, hvor man skulle trykke, når man laver Heimlich-manøvren. Det interaktive var fedt, fordi man fik forfrisket, hvad man helt præcist skal gøre, siger Ingmar August.
Mohammed havde ikke meget erfaring med førstehjælp, før han så de interaktive film, men nu føler han sig mere fortrøstningsfuld:
- Efter at have set, hvad man skal gøre i de forskellige situationer, føler jeg mig mere parat til at handle, fortæller Mohammed.
Mod til at handle er blevet til med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, GF Fonden, Lemvig- Müller Fonden og Fogs Fond.
Har du mod til at handle? De interaktive film er tilgængelige for alle her