Et bredt flertal tildeler Røde Kors 3,8 mio. kroner til arbejdet med fællesskaber for sårbare og socialt udsatte
I går lancerede Det Nationale Partnerskab mod Ensomhed Danmarks første nationale strategi mod ensomhed, som blev markeret med en begivenhed på Christiansborg, hvor det også blev offentliggjort, at Røde Kors modtager 3,8 mio. kroner til arbejdet med fællesskaber og støtte til udsatte voksne, der oplever ensomhed.
I går lancerede Det Nationale Partnerskab mod Ensomhed Danmarks første nationale strategi mod ensomhed, som blev markeret med en begivenhed på Christiansborg, hvor det også blev offentliggjort, at Røde Kors modtager 3,8 mio. kroner til arbejdet med fællesskaber og støtte til udsatte voksne, der oplever ensomhed.
Ensomheden i Danmark har de seneste år været stigende, og alt for mange børn, unge, voksne og ældre danskere mærker ensomheden. I 2021 så det så slemmest ud, da 600.000 danskere over 16 år følte sig ensomme – svarende til hver 8. dansker. Særligt står det slemt ud hos unge mellem 16 og 24, hvor tallet er 22 %, som føler sig ensomme. Svær og langvarig ensomhed skaber mistrivsel hos den enkelte og øger risikoen for fysisk såvel som psykisk sygdom. For samfundet anslås det at koste samfundet 7,4 mia. kroner.
Det Nationale Partnerskab mod Ensomhed har med sine 115 medlemsorganisationer udformet Danmarks første nationale strategi mod ensomhed, som har sat et mål om at halvere ensomheden frem mod 2040. I spidsen af partnerskabet står Røde Kors og Ældre Sagen, som er udpeget som facilitatorer. Sammen med den nationale strategi mod ensomhed følger desuden en handlingsplan bestående af 75 konkrete initiativer til at nedbringe ensomheden. Læs strategien her og handlingsplanen her.
Til ensomhedsstrategiens lancering blev der tildelt midler til Røde Kors
Et bredt politisk flertal blev 2021 enige om, at der skulle afsættes penge til at gøre noget ved den stigende ensomhed. På den baggrund afsatte partierne bag aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022- 2025 (SSA-aftalen) 25,5 mio. kr. til en national strategi og handleplan mod ensomhed. Som led heri blev nedsat et nationalt partnerskab mod ensomhed, som Røde Kors og Ældre Sagen har stået i spidsen for. Mere end 100 aktører fra civilsamfund, kommuner, virksomheder mv. har bidraget til arbejdet, og partnerskabets ambitiøse og omfattende strategi er nu færdig og klar til at blive præsenteret til et event på Christiansborg, som skete igår den 21. juni..
Til lanceringsbegivenheden på Christiansborg, blev det annonceret, at fire initiativer skal bidrage til at afstigmatisere ensomhed i samfundet og skabe flere erfaringer med, hvordan vi kan sætte ind over for ensomhed hos forskellige grupper, der er i særlig risiko for at opleve ensomhed. Det drejer sig om unge, ældre og sårbare og udsatte borgere. Initiativerne er en udmøntning af 20,8 millioner kroner, der blev afsat med SSA-aftalen for 2022-2025.
Af de afsatte midler modtager Røde Kors 3,8 millioner kroner frem mod 2026 til arbejdet med at få sårbare og socialt udsatte borgere ind i fællesskaber. I udmøntningsnotitsen skrives der:
"Formålet med initiativet er at understøtte sårbare og socialt udsatte borgeres muligheder for at deltage i fællesskaber fx gennem lokale partnerskaber om fællesskabsguides eller lignende tiltag. Der afsættes 3,8 mio. kr. i alt i direkte tildeling til Røde Kors, som skal indgå samarbejder med fx kommuner, civilsamfundsorganisationer og andre lokale aktører."
Læs Social-, Bolig- og Ældreministeriets pressemeddelelse her.