Corona: Overvældende engagement i call-center og Hjælpenetværket

Massiv støtte fra danskere, som vil hjælpe til i det nødberedskab, der er oprettet pga. Corona. Næsten 9.000 har meldt sig til Hjælpenetværket, og frivillige i vores call-center svarer på mere end 1.000 opkald om dagen.

Jens Boe Andersen er en af de mange frivillige, som hjælper med at svare på Corona-spørgsmål i Røde Kors' call-center.
JANUS RASHID FLACHS MADSEN - D. 16 MARTS 2020

Danmark er mere eller mindre lukket ned, men det gælder ikke for Røde Kors. Kommer man forbi landskontoret i disse dage, så summer det af liv.

Frivillighuset huser både et call-center, hvor danskerne kan ringe ind og spørge om alt i forbindelse med Corona. Og det er også her, at vi matcher danskere, der gerne vil hjælpe med indkøb eller andet, med dem, som har brug for hjælp, fordi de eksempelvis er i karantæne eller er særligt sårbare.

En af de frivillige i call-centret er Jens Boe Andersen. Han er til dagligt ansat i Røde Kors, men tager som mange andre en tørn med at svare på spørgsmål om Corona fra danskerne.

”Folk ringer og fortæller, at de ikke har det godt, og spørger, om de skal gå til lægen eller på arbejde. Og så bliver der spurgt om, hvad et anerkendelsesværdigt formål er, hvis man vil krydse grænsen. Mange er bekymrede, og det vi bruger mest tid på, er at henvise til generel information og at aflaste sundhedspersonalet, så de ikke får for mange unødige opkald,” fortæller Jens Boe.

Og der er godt gang i telefonerne i call-centret på landskontoret. Politikommissær Kaj Schmidt fortæller, at man torsdag modtog 1563 opkald, fredag 1364, lørdag 1138 og søndag 809 opkald. Call-centret har åbent hele døgnet, og er ét af fire centre rundt om i landet, som hjælper med at svare på opkald.

Frivillige sidder klar til at hjælpe
Hjælpenetværket har også oplevet overvældende interesse. 8883 har meldt sig som hjælpere. Og 219 har meldt, at har brug for hjælp. Det betyder, at vi indtil videre har matchet 197 danskere, der har brug for hjælp, med frivillige, som gerne vil hjælpe.

Der er helt sikkert flere derude, der har brug for hjælp. Derfor må alle afdelinger gerne hjælpe med at sprede ordet om vores Hjælpenetværk, så vi kan være der for så mange danskere som muligt.

Tags