Forsøg på svindel og råd til at undgå det

I Røde Kors oplever vi både centralt og lokalt et stigende pres fra svindlere, der bl.a. via e-mails forsøger at få overført midler til bankkonti i udlandet. Vi forsøger sammen med Danske Bank at modarbejde det, og hér er nogle gode råd.
Solveig Nielsen
21 november 2017

I Røde Kors oplever vi et stigende pres fra svindlere, der blandt andet via e-mails forsøger at få overført midler til bankkonti i udlandet. Svindlerne er blevet rigtig dygtige til at lave e-mails mailadresser, der ligner adresser fra modtagerens adresse-kartotek.  Nogle e-mails er sågar med genkendelige navne inde i mailen, så de kan være svære at spotte. Vi har haft forsøg på svindel både på afdelings- og centralt niveau.

Røde Kors har en aftale med Danske Bank om at videresende falske mails til falskemails@danskebank.dk. Sæt gerne landskontoret via helpdesk@rodekors.dk på cc., så vi kan følge med i sagerne. Jo flere mails Danske Bank modtager, jo større er sandsynligheden for at de – i samarbejde med politiet – kan stoppe/fange nogle af svindlerne

GODE RÅD

Din formand eller en aktivitetsleder har bedt om en hastebeta­ling – og han/hun er på ferie …

• Lad dig ikke presse, selv om det haster!

• Spørg dig selv, er dette normalt? Det kan være beløbet, modtager­landet, varetypen eller kommuni­kationsmåden, du studser over.

• Ring kontrol til din formand eller aktivitetsleder – på et kendt nummer – det er ok at være kritisk.

• Hvis du svarer på mail, brug “videresend” til den e-mail, din chef plejer at bruge i stedet for at svare direkte.

Er du sikker, når du klikker?

Inden du klikker på et link eller en vedhæftet fil, spørg dig selv:

• Kender du afsenderen?

• Ser afsenderadressen mærkelig ud? Er der et bogstav for meget?

• Forventer du denne mail?

Hov, der kom en faktura fra et firma, du ikke kender …

Hvem af dine kolleger har bestilt denne vare?

Der er svindlere, der sender utallige fakturaer på små beløb i håbet om at omgå jeres kontroller. Bare rolig, hvis I skylder nogen noget, skal de nok vende tilbage. Så undgår du svindel med falske fakturaer.

Jeres sædvanlige leverandør skriver, at de har skiftet bankforbindelse

• Ring kontrol til et kendt nummer hos din leverandør – ikke det num­mer, der fremgår af mailen.

• Hvis du svarer på mail, brug “videresend” til den e-mail, leve­randøren plejer at bruge i stedet for at svare direkte. Så undgår du svindel med konto-skift.

Se også råd og vejledning fra Dansk Bank hér: http://mitrodekors.dk/node/13112

Buketten

Kender du en der fortjener et skulderklap?

Birgit oplærer føl på stribe

For mennesker, der er endt på en akutmodtagelse, efter deres liv har taget en uventet drejning, er...