Digital kommunikation

Lokalafdelingerne har mulighed for at komme i gang med kommunikere digitalt via et lille udvalg af forskellige platforme: Sociale medier, Mit Røde Kors og lokale hjemmesider.

Er der noget, du er i tvivl om, eller har du spørgsmål undervejs i oprettelsesprocessen?

Stil dine spørgsmål under Indlæg og debat, så vil de blive besvaret og alle kan få glæde af dem.

Der findes forskellige løsninger for distribution af jeres kommunikation. Først skal I afdække jeres behov, ressourcer og målgruppe, og derefter vælge den kombination af kanaler, der passer bedst til jeres afdeling. Der kommer her en kort intro til de forskellige kanaler her. Ønsker du mere information læs da vejledningen, der ligger under dokumenter i dette netværk.

De forskellige kanaler er:

mitrødekors.dk: Her er jeres afdelinger allerede oprettet (http://mitrodekors.dk/afdelinger). På denne kanal skal al jeres kommunikation rettet mod afdelingens frivillige ske - altså intern kommunikation.

Sociale medier: I kan oprette en Facebook-side til ekstern kommunikation. Facebook er en nem, hurtig og effektiv måde at sprede nyheder, historier og billeder/videoer. Desuden vejleder vi også i brugen af Twitter og Instagram, hvis I ønsker at prøve kræfter med disse kanaler.

Brug for hjælp til at oprette en profil og komme i gang med at poste? Se vores vejledning her: http://mitrodekors.dk/node/7649

Ønsker du en oversigt over, hvad de forskellige sociale medier er gode til? Find den samlede vejledningen under filarkivet - "Kommunikation og Presse" - vejledning i brug af kommunikationspakken.

Inden du kaster dig ud i at lave en masse opslag bør du læse vores designmanual. Vær særligt opmærksom på afsnittet, der forklarer hvordan man må og hvordan man IKKE må bruge det røde kors: http://mitrodekors.dk/frivillig/roede-kors-designmanual

Autogeneret hjemmeside: Den findes allerede i dag (https://www.rodekors.dk/afdelinger) og kræver ingen ressourcer til vedligeholdelse, da den automatisk viser de data, der er registreret i vores medlemsdatabase KONTAKT. Denne løsning er rigtig god for de afdelinger, som ikke har behov for en Gør-det-selv-side og i stedet hellere vil satse på kontakt til lokalbefolkningen gennem Facebook.

Gør-det-selv-hjemmeside: Ny hjemmeside lavet i WordPress, som erstatter de eksisterende SynkronWeb hjemmesider. Man bestiller en Gør-det-selv side ved at sende en mail til frivillighotline@rodekors.dk Herefter modtager man en skabelon fra os, som man kan gå i gang med at bygge på.

En Gør-det-selv-side bør anskues som en aktivitet, man vælger at have i afdelingen. Det kræver en Wordpress kompetent webmaster, som forpligter sig til at opbygge, drifte og vedligeholde websitet.

Til opbygning og redigering af hjemmesiden er der blevet udarbejdet en række manualer, der guider gennem alle nødvendige elementer og funtioner i WordPress. Se manualerne her: http://mitrodekors.dk/node/7533

Vi har fået udviklet et tema (grundskabelon) i WordPress, som vi sætter jeres side op i, og derfra er det op til jer at opbygge siden med diverse undersider, tekster, billeder, billedgallerier, nyheder, menuer etc.

Den udvidet hjemmeside er lavet i et responsivt design, dvs. at den tilpasser sig alle skærmstørrelser (smartphones/tablets/desktops). Rammerne for opbygningen af den udvidet hjemmeside er meget frie, da vi ved af erfaring, at der findes mange forskellige ønsker og behov i afdelingerne. Derfor har vi implementeret et 'Plugin'(feature) kaldet 'Page Builder' i vores WordPress tema. Den gør det muligt at strukturere sit sideindhold på nærmest alle tænkelige måder. Denne fleksibilitet betyder dog en lidt mere avanceret opsætning af en side, end hvis man vælger at opbygge siden via standard opsætningen, som der stadig også er mulighed for.

Tænk grundigt over det, før du vælger jeres løsning

Foretag en grundig overvejelse i afdeling over, hvilke kommunikationsbehov og ressourcer I reelt har. Her er det vigtigt, at I er realistiske om ressourcerne, da det kræver meget tid i starten at lære WordPress og temaet at kende og ikke mindst ressourcer til den daglige drift.

Ejer af netværket, Digital kommunikation

Ejer af netværket, Digital kommunikation

Næste arrangementer

Ingen kommende events fundet